OpenOfficePlaza

Sharing knowledge and work together on innovation, free lesson materials for everyone!
It is currently 09 Sep 2010, 19:55

All times are UTC

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Etiketten uit bestand (Calc 7)
PostPosted: 10 Dec 2009, 14:27 

Probleem 1.
Het samenvoegen van etiketten uit een bestand lukt wel. Als ik meteen na het samenvoegen ga afdrukken komt er echter maar één vel etiketten uit en niet meer. Het proces stopt als de eerste pagina vol is. Het zouden drie pagina's moeten zijn.

Dan probleem 2.
Ik wil de etiketten graag nog opmaken nadat ze zijn gemaakt en daarom probeer ik het document op te slaan (in Word lukte dat vroeger heel goed). Daarom zeg ik: afdrukken 'ja' en 'naar bestand'. Ik sla dat bestand op. Ik zie ergens vaag een 3 voorbijkomen, waardoor het lijkt alsof ik nu wél drie pagina's krijg, hetgeen zou kloppen met mijn aantal adressen.
Als ik dat bestand later open, komt er een vraag of ik krijg ik alleen het allereerste etiket te zien en dat wordt herhaald op de hele pagina. Ook hier stopt het weer na die ene pagina.

Hoe los ik dit probleem op?

OpenOffice 3.2

Profile  

Post subject: Re: Etiketten uit bestand (Calc 7)
PostPosted: 14 Dec 2009, 14:14 

Dag Janneke,

Kan je misschien het bestand dat je gemaakt hbet aan de post toevoegen?

Groeten,

Erwin

Profile  

PostPosted: 14 Dec 2009, 18:34 

Nee, dat kan ik niet doen. Het bevat allemaal privé-adresgegevens.
Ik heb inmiddels trouwens de oplossing voor dit probleem gevonden.
Als iemand geïnteresseerd is in de uitkomst, dan wil ik mijn oplossing hier wel melden.

OpenOffice 3.2

Profile  

PostPosted: 16 Dec 2009, 09:19 

Nou, daar ben ik zeker benieuwd naar.

Erwin

Profile  

PostPosted: 16 Dec 2009, 19:01 

Ik heb voor het maken van mijn etiketten nauwkeurig de laatste les van Calc gevolgd.
Het ging mis omdat bij het selecteren van alle records (door in het allereerste grijze vak van de database te klikken), niet (altijd) alle records geselecteerd blijken te worden. Je moet daar even naar beneden scrollen om zeker te weten dat ze allemaal geselecteerd zijn of het alsnog te doen.

Het is mij trouwens gelukt om het etiket-ontwerp op te slaan, zodat ik het later nog eens kan gebruiken. Als je dat document na het opslaan weer opent krijg je de vraag: Wilt u alle koppelingen bijwerken? Antwoord daar Nee. Daarna roep je met F4 de database weer op.
Selecteer dan weer de benodigde records en klik op de knop: Gegevens naar velden.
Dit kan je meteen afdrukken, maar als je nog wijzigingen wil aanbrengen is het beter ook dit eerst weer op te slaan en later weer te openen. Dan heb je meer mogelijkheden omdat de koppeling met de database er dan niet meer is. Als je het document weer opent krijg je weer de vraag: Wilt u alle koppelingen bijwerken? Antwoord weer Nee.

Profile  

PostPosted: 16 Dec 2009, 21:53 

Dag Janneke,
Hierbij een andere oplossing voor maken van alle etiketten. Ik heb jouw oplossing ook geprobeerd maar bij mij werkte hij niet, en misschien is dit voor andere mensen met dit probleem een oplossing.
Ik ga uit van de beschrijving uit module 7.
Het gaat fout met punt 52 op pagina 10. Dit is naar mijn idee een bug in Calc, het programma zou dit moeten uitvoeren.

1. Tel uit hoeveel etiketten je hebt en deel dit door het aantal etiketten per blad. Dit geeft het aantal bladen.
2. Na punt 48 klik je met de cursor voor of tussen de etiketten, je krijgt een grote cursor gelijk aan de hoogte van een etiket.
Dit is even nauwkeurig klikken. Let op dat de cursor niet in het etiket staat.
3. Maak het hele blad actief Ctrl+A (alles selecteren) het blad wordt nu blauw Ctrl+C (kopiëren).
4. Plak nu met Ctrl+V (plakken) en dit zo vaak dat je het aantal bladen hebt dat onder punt 1 is berekend.
5. Ga vervolgens verder met punt 53 van volume 7. (let op dat je alle records hebt geselecteerd punt 50)
Ik hoop dat in de nieuwe versie van openoffice dit probleem verbetert wordt.
Met dank aan de medewerkers van openofficeplaza de lessen zien er prima uit!

Ik wil er nog iets aan toe voegen.
Heb je de filter eens geprobeerd? Als je een extra kolom aanmaakt dan kun je daar een teken in plaatsen.
Selecteer de kolom met het teken.
Vanuit die kolom kun je gaan filteren op het teken. Bv familieleden of personen die je een kerstkaart stuurt.
Filter vind je onder het symbool van een trechter. Speel er eens mee dan wordt het nog leuker.
Maar voer dit uit voordat je verder gaat met 52.
Succes

Last edited by Theo on 18 Dec 2009, 19:05, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 17 Dec 2009, 10:27 

In mijn vorige antwoord heb ik al aangegeven dat ik het probleem heb opgelost. Misschien had ik moeten melden dat 'de problemen zijn opgelost'. Ik krijg alle etiketten die ik wil nu uit mijn bestand, op meerdere pagina's.

Dat met die grote cursor ga ik wel even proberen, maar het is bij mij dus niet nodig.

Het filteren had ik ook toegepast, maar ik vond het te ver voeren dat in mijn antwoord te vermelden. In mijn adressenbestand heb ik een kolom Cat (categorie) toegevoegd met daarin de cijfers 1 t/ 5. Daarmee kan ik exact regelen welke adressen ik wel of niet wil filteren voor de verschillende doelen. Voor Kerstkaarten is dat wat mij betreft anders dan voor vakantiekaarten.

OpenOffice 3.2

Profile  

PostPosted: 18 Dec 2009, 19:03 

Hallo Janneke,

Weet je wel zeker dat de oplossing werkt, ik heb hem nog eens geprobeert maar het werkt bij niet.
Bij mij blijft het steeds één blad, ik heb het net nog eens geprobeerd.
Alleen door de selectie in het blad en het aanmaken van meer bladen komen alle adressen door.

groeten Theo

Profile  

PostPosted: 19 Dec 2009, 12:24 

Ja, het werkt. Twee aandachtspunten:
1. Zorg bij het selecteren van alle recods dat je ze ook allemaal hebt, dus (zoals ik al eerder opmerkte) naar beneden scrollen in het bestand tot je ze allemaal in beeld hebt gehad. Dan weer naar boven en het allereerste grijze vakje selecteren.
2. Als je ze samenvoegt zie je inderdaad maar één pagina, ook in het afdrukvoorbeeld. En dat is de grootste fout in het programma! Maar misschien ben je, net als ik, te 'gierig' om de test af te drukken. Als je echter de etiketten niet naar printer stuurt, maar als een 'bestand' opslaat, en het daarna weer opent (niet alle koppelingen bijwerken!), dan zal je zien dat er meer pagina's zijn.

OpenOffice 3.2

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC